مبانی مشروعیت و ساختار سیاسی-اجتماعی حکومت امویان در عهد معاویه از سال 40 تا 60 ه.ق.
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
- نویسنده میرزاقلی آبانکاه
- استاد راهنما هاشم آقاجری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1378
چکیده
امویان از همان آغاز در اندیشه کسب خلافت بودند و در این راه با ادعاهایی که نشان از اهداف آنان داشت ، وارد شدند. نخست خونخواهی عثمان را بر اولیای دم و خویشان وی-بنی امیه-واجب دانستند. پس از رسیدن به خلافت گفتند: خلافت حق آنهاست و آن را از عثمان به ارث برده اند. سپس به مذهب جبرگرایش یافتند، خود را برگزیده خداوند برای حکومت بر مسلمانان خواندند و برای اثبات حق خویش در خلافت و تجویز و توجیه انتخاب ولیعهدان خود بر این مذهب تکیه کردند. با آنکه امویان از قریش و از بزرگترین و مشهورترین خاندان آن بودند، نمی توانستن از نظریه اهل سنت و جماعت درباره خلافت که آن را حق قریش می دانستند و برای پیشوا شرط قریشی بودن قرار داده بودند، پیروی کنند زیرا نه در گرویدن به اسلام پیشرو بودند و سابقه ای داشتند و نه جزء مهاجران اولیه بودند، بلکه برعکس از کسانی بودند که در دشمنی با اسلام چیزی کم نگذاشتند و با پیامبر خدا جنگیدند و تنها پس از فتح مکه و آن هم در اثر نداشتن راه گریز دیگری، اسلام آوردند. دوران اول اموی صرف تاسیس و تحکیم حاکمیت ایشان و مبارزه با مخالفان و رقبا می شد و با ایجاد نهادهای مدنی و تشکیلات اداری، راه و رسم ساسانی و قیصراه روم را وارد دستگاه خلافت اسلامی کردند. عمده مشکلی که برای جهان اسلام و نهاد خلافت پیش آمد، تبدیل آن به حکومت سلطنتی و تغییر نظام شورایی در انتخاب خلیفه، به نظام ولایتعهدی بود که حکومت را موروثی نمود و پسر به وسیله پدر برای اداره جامعه انتخاب می گردید و این راه و رسم تا پایان حکومت امویان استمرار داشت و به دوره عباسیان نیز منتقل شد. آنچه که حائز اهمیت برای جامعه اسلامی بوده و هست ، آن است که در هر زمان و مکان از افتراق و اختلاف پرهیز کنند و با اتحاد و همبستگی دینی و ملی، اهریمنانی را که در لباس خودی و با دین و مکتب ، بر مردم حاکم می شوند شناسایی کرده و مقاصد و اهداف نامیمون آنها را در نطفه خفه کنند و از صدر به زیر آوردند.
منابع مشابه
مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه مفسران فریقین
مشروعیت، یک ویژگی در یک نظام حکومتی است که حاکم به مدد آن، حکمرانی خویش را صحیح می داند و مردم تبعیت از حکومت را وظیفه خود میشمارند. مشروعیت پاسخی به این پرسش است که چرا عدهای حق حکومت دارند و دیگران موظف به اطاعت از آنانند؟ مسأله مشروعیت، همان پرسش از حق حاکمیت فرمانروایان است. مفسران فریقین به دلیل صراحت آیات مربوط به حکومت، به اتفاق، خداوند متعال را، منشأ ذاتی مشروعیت حکومت می دانند و بر ...
متن کاملمشروعیت سیاسی و ساختار قدرت در حکومت سلجوقیان
ترکمانان سلجوقی زمانی در عرصة قدرت خواهی گام نهادند که ایران تجربة تاریخی وسیعی از تحولات سیاسی و تشکیل حکومت های نو به نو در دورة خلافت عباسی را پشت سر می گذاشت. این دولت ها تجربة ارزشمندی از ساختار و مشروعیت سیاسی را برای دولت سلجوقی به یادگار گذاشتند تا به کمک آن اولین امپراتوری اسلامی را در تاریخ میانة ایران تشکیل دهند. دولت سلجوقی با تکیه بر شیوه ای مرکب از آداب و رسوم قبیله ای و دیوان سال...
متن کاملمشروعیت حکومت و مبانی آن از نظر اسلام و غرب
مشروعیت اجمالاً به معنای حق حاکمیت و مجوز حکمرانی است. در این نوشتار ضمن بررسی تعریف مشروعیت به مبانی آن به طور مشروح پرداخته شده و تمایز آن با دیدگاه اسلامی مورد بررسی قرار میگیرد. در مسأله مشروعیت به طور کلی چهار نظر عمده وجود دارد: الف: نظریهی اخلاقی که منشاء الزامات سیاسی را ارزشهای اخلاقی میداند. این تفکر از سوی افلاطون ارائه گردیده است. ب: نظریهی دوم که به مشروعیت زور و قدرت اعتقاد د...
متن کاملاز حکومت الهی پیامبر ص تا سلطنت موروثی معاویه
پیامبر اسلام ص بزرگ ترین انقلاب را در تاریخ به وجود آورد. وی تمام نهادهای سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی جامعه را به هم ریخت و نهادهایی جدید را جایگزین آنها کرد و تحولی درونی در دل اعراب به وجود آورد. پس از رحلت حضرت رسول ص امویان در مدیریت جامعه اسلامی نفوذی خزنده کردند که بعدها منشا شکل گیری تحولات بسیاری در روند تاریخ اسلام شد آنان اساس جاهلیت نوین را پی ریزی کردند. مسئله اصلی این ...
متن کاملمبانی مشروعیت حکومت در نگاه سلاطین آققویونلوها
چکیده آققویونلوها، زمانیکه مغولان بر آناتولی استیلا یافتند، به همراه مغولان در شرق این سرزمین مستقر شدند. با ضعیفشدن حکومت مغولان در آسیای صغیر در قرن هشتم هجری، آققویونلوها گروهی فعال بودند که به عرصة سیاست قدم گذاشتند و حدود یک قرن بعد، در ناحیهای که مرکز آن دیار بکر بود، زیر سایة فعالیت و کاردانی رهبرشان، قراعثمان، حکومتی را بنیاد نهادند. هرچند قرایولوک عثمان، مؤسس حکومت آققویونلوها د...
متن کاملبررسی و نقد مبانی مشروعیت حکومت از دیدگاه اهل سنت
در این مقاله ضمن تأکید بر اهمیت مسأله مشروعیت و نقش آن در بقا و دوام نظام هایسیاسی، مناسب ترین و صحیح ترین تعریف برای این واژه یعنی » حق حاکمیتفرمانروایان « ارائه و تبیین شده است . مهم ترین سئوال نیز بر این پایه استوار است کهحاکم بر چه مبنائی حق حکومت و اعمال قدرت و به عبارتی حق امر و نهی پیدا می کند .سپس با تأکید بر الهی بودن منشأ ذاتی مشروعیت حکومت در اسلام بر اختلاف مسلمانانبر منابع مشروعیت ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023